Ateljé Jerry Linder
Studieledaren
www.akterKastellet.jerrylinder.se
Moffas@Spray.se
+46 0707 534 539
Natur och kultur...
Rudolf Steiner har skrivit att vi föds in i en karaktär och möter en annan under livets gång så att de olika karaktärerna skär in i varandra på mitten.
Vad är det för karaktärer han talar om? och vem är jag.
Jag återkommer till det som står i Gamla Testamentet, om ett tvillingpar som föds så att den andra gossen är fäst vid hälen på den förstfödde som får namnet Esau och blir stamfader till Edoméerna, som vandrar bort från Kanan till Edoms bergstrakter. Esau har flera hustrur, liksom hans bror Jacob, som blir den bofasta bonden. En av Esaus hustrur är dotter till Ismael, som är som är halvbror till hans far, Isak. Ismael är efter sin far, Abraham, en av stamfäderna till araberna.
Jacob är den som judarnas gud, Jahve, gynnar, trots att han betett sig bedrägligt mot sin bror. Han har nämligen lurat till sig fadersarvet på sin moders inrådan. Eftersom Esau kom först till världen skulle Isak ha välsignat honom. Men skriften vill något annat. Man kan säga att den judiska skriften, själva handboken för ett judiskt handlande inte var Kristet. Och för all del, den kristna texten var ännu inte påfunnen i västerländsk tappning.
Rudolf Steiner är att se som en kristen profet. Hans texter läses av folk i hela världen. När det gäller anvisningar för barnhem, där barnen är sykotiska och har det svårt, förespråkar han att en person med
en karaktär som han kallar "förnuftsmänniskan", skall leda organisationen. Den andra människan är "gemytmänniskan".
Jag själv har upplevt båda typerna i min egen familj, min mamma var en typisk gemytmänniska som man genast såg och hörde när hon kom in i ett sällskap. Pappa var lugnet själv och ganska tråkig, men en person som man alltid kunde lita på.
Mina barn har olika karaktärer och likaså min sambos barn, och nu har jag fått en viss förmåga att se det jag inte såg då jag var ung. Själv är jag en gemytsjäl som börjar inse att den andra karaktären är mycket viktig i det stora sammanhanget; båda måste få spelrum i den teater som Schakespear skrivit om.
Men när förnuftssjälen ger sig in på gemytsjälens område börjar det osa katt. Det kan vara för att det är bekvämt att få sin lön ur den kassa som skall vara till svaga människors hjälp. Som när prästerna förnekade vanliga människor i Dalarna att samlas och läsa Bibeln. Det var då Babtisterna bröt sig ur den svenska kyrkan. Man kallade på polis och militär och fängslade den som vågade läsa skriften.
Han blev släpad till fängelset och fick leva på vatten och bröd, och brödet var utan salt. Livets salt talas det om. Man kan dö av för lite salt i kroppen, och några månaders fängelsevistelse gjorde kroppen svag. Sedan skulle läsaren avsäga sig sin irrlära inför församlingen och prästen i kyrkan, och gjorde han inte det fraktas han tillbaka till fängsligt förvar, där risken var stor att han skulle dö.
Vad det mest handlade om var att man ville göra som i nya testamentet, där Johannes döpte vuxna individer liksom han döpte Jesus. I den svenska kyrkan döptes man då man ännu inte visste vad dopet handlar om.
Ändå vann frikyrkorna, och i Södertälje fanns när jag var liten en mängd sådana, och den av staten stödda kyrkan, Statskyrkan, är nu skild från staten. I Mölnbo/Vårdinge har kyrkorna gemensamma möten och begivenheter med sång och musik, och hur det är börjar folk åter dra sig mot kyrkan, inte bara på juldagsmorgon. Alla mina barnbarn har gått i kyrkans barntimmar utan att föräldrarna varit särskilt kyrksamma. Efter att Anders Borg vittnat inför hela folket i Skavlans program att han blivit kristen, vet jag inte vad som är på gång. Är detta från hjärtat kommet, från en person som hållit stenhårt i resurser som en gemytsjäl skulle anse vara till gagn för människor som har det svårt.
Skulle finansministerns omvändelse vara ärligt menad, eller är det en omvändelse under bilan. Är han månne rädd för nynasisterna. Omöjligt att sia om. Gemytsjälen skulle nog hoppas i alla fall, medan förnuftsjälen skulle tvivla, som Thomas tvivlaren bland lärjungarna. Vi får se, som man brukar säga...
Jag har vid många tillfällen talat om en musikal i Flodområde 63, ja jag har till och med talat om flera musikaler, en i varje ort runt flodområdet. Det är Laxne, Gnesta, Vårdinge By, och Trosa/Vagnhärad och Hölö, samt Mölnbo. I musikalen finns många konstarter. Det är sång och musik, dans och akrobatik, och allt skall dokumenteras och filmas. När filmen är färdig kan den spridas ut över hela världen. Vi skall använda MultiMediaMaximum för att erhålla denna spridning, först lokalt, sedan över alla gränser.
När den bästa musikalen är korad, den första är ju bara en övning, skall samtliga skolor inom
Flodområde 63 hjälpas åt och skapa flodområdets vinnande koncept, en musikal där alla skolor hjälps åt och skall tävla mot Flodområde 61 som mynnar ut genom slussen i Södertälje, och
Flodområde 62/63 där Hovsjöskolan ligger. Måsnaren och Lanarens vatten rinner ut i Bränningeån.
Då har vi tänt en eld som skall löpa runt hela Östersjön, vårt eget innanhav som är helt beroende av oss. Det klart att elden kan löpa vidare på våran kontinent, och den aseatiska kontinenten och göra samma våldsamma satsning som Adolf Erik Nordenskiöld gjorde då han seglade runt Euroasien 1878, samtidigt som prosten Linder blev präst i S:ta Ragnhilds kyrka och Tveta församling, och Vatt-Anna i min story, hjonet som bar vatten till de rika, innan vattenledningarna anlades. Visste du att Vatt-Anna föddes på skullen vid Johannesberg, och visste du att hennes son for med ångseglaren Vega tillsammans med Nordenskiöld. Det vet du kanske därför att jag skrivit om det och lagt ut det som bloggar på nätet. Och nu ser du varför en gemytsjäl inte är lämplig att svara för en allvarligt menad organisation; min själ, har jag inte förgripit mig på sanningen nu igen...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar